Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
11 травня 2016 року в конференц-залі Апеляційного суду Чернігівської області відбулася презентація аналітичного звіту за результатами моніторингу доступності та якості функціонування судової влади, який протягом листопада-грудня 2015 року проводився у місцевих судах Чернігівської області. Участь у круглому столі взяли керівники та судді апеляційного, господарського, адміністративного та інших загальних судів Чернігівської області, представники ТУ Державної судової адміністрації, Проекту USAID «Справедливе правосуддя».
Даний моніторинг проведено за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках проекту «Справедливе правосуддя». Опитування проводив Чернігівський громадський комітет захисту прав людини. Вивчався рівень задоволеності громадян якістю функціонування місцевих судів області. При цьому використана методологія карток громадянського звітування (КГЗ). Загалом було опитано 1950 відвідувачів всіх місцевих судів Чернігівської області.
Цього разу об’єктом дослідження стали районні та міськрайонні суди Чернігівської області, Чернігівський окружний адміністративний та Господарський суди.
- Опитування мало на меті дослідження реальної картини ставлення громадськості до судів, - зазначила під час презентації Наталія Піддубна, керівник програм Чернігівського громадського комітету захисту прав людини. - Протягом двох місяців року відвідувачі судів мали змогу оцінити їх діяльність за такими параметрами: доступність суду, зручність та комфортність перебування у суді, доступність, повнота та ясність судової інформації, якість роботи працівників апарату суду, дотримання термінів судового розгляду, якість роботи суддів, якість написання та обґрунтування судового рішення, а також надати свої рекомендації щодо покращення зазначених параметрів.
Загалом за 5-ти бальною шкалою роботу судів Чернігівщини відвідувачі оцінили досить високо: середня оцінка коливається в межах 4,36 балів.
Так, найбільш високої оцінки досягли суди за виміром «повнота та ясність інформації». Тут середня оцінка сягнула 4,98 балів. Про це свідчить наявність в судах інформаційних стендів з необхідною для відвідувачів інформацією про справи, зразки необхідних документів. Разом із цим суди є досить відмінними за повнотою наповнення інформаційних стендів (щодо зразків позовних заяв, клопотань) та веб-сторінок суду на порталі судової влади України.
Найбільш варіативною є середня оцінка зручності і комфортності перебування в суді. Так, досить часто відвідувачі нарікали на відсутність ремонту та проблеми вільного доступу до побутових приміщень (туалетів). Наприклад, у деяких районних судах туалети розміщені на вулиці. Окрім того, поняття зручності та комфортності у багатьох відвідувачів пов’язано з наявністю у приміщеннях вільного wi-fi, гардеробу, буфету, терміналу для сплати судового збору та машини для виготовлення кави й чаю.
Найменш варіативним виміром якості роботи суду є «доступність суду», по якому середня оцінка по судах коливається в межах від 3,72 до 4,68 бали. Фактично, це означає, що в даному аспекті суди працюють на приблизно однаковому рівні, а зауваження до роботи судів є типовими: «покращити доступ до приміщення суду людей з обмеженими можливостями», «надати можливість отримати безкоштовну правову допомогу незахищеним верствам населення», «облаштувати паркову для автомобілів».
- Потреба провести подібне опитування виникла через те, що українці часто формують свою думку про суди заочно, саме тому результати опитування реальних відвідувачів суду є важливим. Необхідно наголосити, що це оцінка саме адміністрування суду та його роботи, а не рівня довіри до судів, оскільки респонденти в анкетах не давали свої оцінки судовим рішенням, - пояснила Марина Руденко, представник Проекту USAID «Справедливе правосуддя».
Як зазначив голова Апеляційного суду Чернігівської області Садіг Тагієв, представників судової влади дійсно цікавить незалежна оцінка реального ставлення громадян до діяльності судів регіону.
- Приємно, що оцінка за тими критеріями, які залежать тільки від судів, є високою, - зауважив Садіг Тагієв. - Це повнота та ясність інформації, сприйняття роботи суддів та працівників апарату судів, тощо. Трохи нижчою є оцінка того, що напряму залежить від державного фінансування – наприклад, щодо доступності суду та зручності перебування у суді: громадський транспорт, парковка, санвузли).
За словами голови Прилуцького міськрайонного суду Анатолія Галича, подібні моніторинги дозволяють виявити як сильні, так і слабкі сторони судів, подивитись на роботу очима відвідувачів та зробити їх перебування в судах ще зручнішим.
Під час обговорення результатів дослідження представники суддівського корпусу запевнили, що вони готові до критичних зауважень та мають бажання змінюватись, якщо це зможе підняти рівень довіри до судової влади. Протягом найближчих місяців за сприяння Апеляційного суду Чернігівської області та ТУ ДСА області суди зроблять усе можливе для впровадження побажань громадян.
Детальніше: Звіт «Оцінка рівня задоволеності громадян якістю окремих аспектів функціонування судів»